Sungguh mereka tidak bahagia

Hai bencana, kerahkanlah semua kemampuanmu
Kamu pasti akan lenyap
Kini tiba saatnya
sinar terang-benderang

Jangan sesekali menganggap bahawa orang-orang yang hidupnya boros dan suka bermewah-mewah itu akan bahagia dalam kehidupannya. Sebab kenyataan sebenarnya, gaya hidup mereka justeru tidak patut dibanggakan.

Orang yang terlalu mengejar kenikmatan dan keinginan hatinya, tidak peduli halal dan haram, mereka sebenarnya tidak bahagia. Mereka dalam kesempitan, kesedihan dan kegelisahan. Sebab, setiap orang yang menyimpang dari aturan dan berbuat maksiat tidak akan pernah bahagia selamanya.

Jangan anda kira bahawa orang-orang kaya yang berlimpah ruah harta dan hidup berlebihan, mereka hidup dalam kesenangan dan kegembiraan. Tidak, bahkan sebahagian orang-orang fakir yang tinggal di rumah-rumah sederhana, keadaan mereka jauh lebih bahagia daripada mereka yang hidup bergelimangan dengan kesenangan, berpakaian sutera, tinggal di bangunan-bangunan mewah. Sebab seorang mukminah yang fakir, gemar beribadah dan tidak mengejar dunia, akan lebih bahagia dari wanita yang menyimpang keluar dari peraturan Allah.

No comments:

Post a Comment