Wanita yang Melawan Penindasan

Apa yang berlalu biarlah berlalu,
cita-cita adalah harapan yang belum pasti
dan bagimu hanyalah saat yang sedang dijalani

Perhatikanlah nas-nas syari'at yang terkandung dalam al-quran dan sunnah. Sesungguhnya Allah telah memuji seorang wanita solehah dan mukminah.

Allah berfirman:-

Dan Alah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman,
ketika ia berkata: 'Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah disisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim.

(Surah at-Tahrim: ayat 11)

Jadi renungkanlah kenapa Allah menjadikan wanita ini (Asiyah r.a.) sebagai contoh bagi orang-orang mukmin dan mukminah? Kenapa Allah menjadikannya sebagai model atau fenomena yang jelas bagi mereka yang ingin mendapatkan hidayah dari Allah?


alangkah cerdas dan pintarnya wanita ini, kerana ternyata dia memilih tinggi di sisi Tuhannya yang Maha Pengasih dan lebih mengutamakan bertetangga (dengan Allah) daripada menepati tempat tinggalnya. Untuk itu, dia rela membangkang terhadap ketaatan kepada suaminya, Fir'aun yang berdosa dan melampaui batas. Dia menolak kehidupan mewahnya di istana yang penuh dengan perhiasan duniawi. Dia lebih memilih tempat tinggal yang kekal, lebih indah dan lebih cantik di sisi Allah, di dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, di tempat yang dijanjikan oleh Allah yang Maha Pengasih.


Sesunguhnya dia adalah wanita yang agung, di mana keteguhan dan kejujurannya telah mendorongnya untuk menyeru secara terang-terangan kepada suaminya dengan kalimah kebenaran dan kebenaran. Maka, akhirnya dia diseksa kerana mempertahankan keimanan terhadap Allah dan maruah wanita syurga.

Kemudian, Allah menjadikannya sebagai wanita teladan bagi setiap mukminah hingga hari Qiamat. allah juga mencatat dan memuji namanya di dalam al-Quran serta menyanjungi perbuatannya dan menghinakan suaminya yang telah menyimpang dari jalan Allah.


Di sana ada suatu tempat di barisan terdepan,
Tetapi menuntut anda untyuk menambah peningkatan dan kesempurnaan dalam setiap hal yang anda lakukan.

No comments:

Post a Comment